Nissan er blandt de brugte biler

14 May 2020
Anders Lundtang Hansen

For nogle mennesker er det næsten helligbrøde at begynde at køre i asiatiske biler, fordi man lettere morsomt kalder dem riskogere, og i den kategori kan en Nissan således desværre også falde i.

Den slags tendenser ser man måske mere blandt feinschmeckere eller bare europæere, der har en stolt tradition for selv at skabe deres egne biler, om det så er tysk, svensk eller italiensk.

Nogle er bestemt bedre end andre, men som udgangspunkt ser man det for sig, at den slags biler dengang ved oprindelsen som nu er noget, som man sammensætter i hånden, selvom sandheden nok nærmere er, at man har udliciteret den slags arbejde til udlandet, mens man designer bilerne i hjemlandet.

Skulle en europæer endelig kigge mod udlandet langt væk efter en bil, så er det sjældent i de asiatiske afkroge, man retter blikket mod, da man hellere vil kigge mos USA.

Her er der dollargrin og flydere nogle biler med personlighed, som der er stor prestige i at få transporteret til Europa, da det ikke alene er en dyr transport, men det således også er en flot dyr i sig selv bil, man ender med at eje.

Man ser jo kinesiske og andre asiatiske ting som noget, der bliver lavede på samlebånd uden personlighed, men hvor man bare skal tjene penge på salget, og produktionen foregår af underbetalte og mindreårige medarbejdere.

Den slags har man jo ikke lyst til at støtte, trods sandheden nok nærmere er, at den slags biler, inklusiv en Nissan, bliver bygget under ordnede forhold, da den slags bliver kontrolleret. Ellers havde de ikke fået lov til at eksistere.

Pris på Nissan kan derfor variere meget efter, hvor skadet sådan en brugt Nissan er, om den er gammel, ny, sjælden med videre, men sådan er det jo med mange slags biler.

Slutpointen er dog her, at man bestemt ikke går galt i byen ved at købe en Nissan.