Lidt om bil-logoer
Den her artikel er relevant for dig uanset, om du har en bil, driver et bilfirma eller ganske enkelt ejer et firma, som du er ved at skabe et firmalogo til.
For det er faktisk uden betydning, hvilket slags stofområde dit firma begår sig med, for man kan hente inspiration hos andre firmaer, der har skabt logoer ud fra tanken om, hvordan de bedst kunne afspejle firmaets ideologi og produktform.
Derfor har vi skabt denne tema-artikel, der kigger nærmere på nogle logoer til kendte bilmærker og historierne bag dem.
Lamborghini: Skaberen af bilfirmaet, Ferrucio Lamborghini, var i starten af 1960’er på besøg hos en tyreavler, og det majestætiske dyr imponerende bilmanden så meget, at han endte med at inkorporere dyret i sit bilmærkes logo.
Opel: Det genkendelige “Z” i logoet er faktisk et lyn, som henviser til den kendte Opel Blitz-truck, hvor “blitz” betyder lyn. Til at starte med havde bilmærket en zeppelin i deres logo, men det blev droppet.
Volvo: Vores svenske naboernes kendte bilmærke gik efter det maskuline udtryk, da deres logo netop eksemplificerer den romerske krigsgud.
Saab: Nu vi er ved svenskerne, kan vi gå videre til Saab-mærket, der som bekendt har sagndyret griffen i sit logo. Det kommer af, at Saab stammer fra Skåne, og greven af Skåne har dette fabeldyr i sit våbenskjold.
Ferrari: Langt de fleste mennesker ved, at Ferrari bruger en hest i deres logo, men hvad kommer det dyr i logoet af?
Under første verdenskrig var der en hingst på et berømt italiensk kampfly, som blev fløjet af en kendt pilot. Moderen til denne pilot spurgte stifteren af bilfirmaet, Enzio Ferrari, om han ikke ville lade dyret pryde bilernes logo, da det angiveligt ville bringe held – og sådan har det være bibeholdt frem til i dag.
Vi håber, du har moret dig over disse finurlige oprindelseshistorier om bilers logoer, og måske har du selv fået en god idé til, hvordan du vil lave et firmalogo til din egen virksomhed.